Afzien op hoogte: Engadin Bike Giro 2019

30 June 2019

Justin de Bruijn

Wat mountainbiken en het rijden van wedstrijden zo mooi maakt zijn de grote verschillen tussen de type parcoursen en de lengte hiervan. Van korte cross-country wedstrijden op een vlak parcours tot aan marathons van 200 kilometer en 7000 hoogtemeters tot aan meerdaagsen in de jungle van Brazilie of de outback van Australie. Het heeft elk zo zijn charme en uitdagingen al heb ik een voorkeur voor het hooggebergte. Zo moet ik elk jaar toch wel een wedstrijd rijden in het hooggebergte, de Alpen Tour Trophy, Zillertal Bike Challenge, Grand Raid en Salzkammergut waren al afgestreept en dit jaar stond de Engadin Bike Giro op de kalender. Hoe is het om af te zien op een hoogte van 1800 meter en meer?

Stage 1: Einzelzeitfahren St. Moritz (22,8km, 500hm)

In eerste instatie zou de tijdrit starten op Piz Nair, op 3006 meter hoogte, maar door de overvloedige sneeuwval in de winter was het helaas niet mogelijk om hier te starten. Nu startte de tijdrit bovenop Corviglia (2486m) om via de WM flow trail, het centrum van St. Moritz, de Cresta Run bobbaan en een klim ons terug te leiden tot halverwege de berg ter hoogte van Salastrains. Na een kort sprintje omhoog direct de WM Flow Trail voor een lange downhill en zoals de naam doet vermoeden een flowy trail. Ik kende de afdaling en probeerde zo vloeiend mogelijk en zonder fouten naar beneden te rijden, onderaan de trail naderde ik mijn voorgangers.

Om St. Moritz heen was het vrij pittig met korte heuveltjes en ook door het centrum, langs alle dure winkels, was het niet makkelijk met korte steile punches. De gevolgen van op hoogte waren na enkele kilometers al merkbaar en ik moest nog een pittige klim afwerken. Maar hiervoor nog eerste de meest bijzondere afdaling ooit, over de Olympische Bobbaan Cresta Run een van de weinige natuurlijke bobbanen ter wereld! Onderaan de bobbaan op een kort steil klimmetje even van de fiets en hierna tot aan de finish was het afzien. Bij elke pedaalomwenteling kostte het steeds meer moeite en elke korte wederopstanding werd direct afgestraft door een abrupt ademgebrek en tegenstribbelende benen.

Gefinished in 1:04:57 (+7:38), 13e in categorie Herren Fun 2

Stage 2: Silvaplana - Pontresina - Samedan - Corviglia (78km, 2200hm)

Na een prachtige rustgevende rit van St. Moritz van Silvaplana was is klaar voor de eerste echte etappe van de Engadin Bike Giro. Na een snelle stoffige start langs het meer en over een brede weg werden we eigenlijk direct het bos ingestuurd waar we op een lang lint kwamen te rijden. In de eerste technische passage door de druk van achter even rechtdoor geschoten, dit was een wake-up call! Hierna was het een afwisselend snel parcours met snelle bochten en korte klimmetjes, door het harmonica-effect wanneer je in een groep rijdt kon ik me in de groep handhaven, het ging hard en een stuurfout kostte je de aansluiting. Op de asfalt klim richting en door Pontresina kon ik opschuiven naar voren, helaas raakte ik in de meest technische afdaling van het weekend de aansluiting kwijt. Op het makkelijkere gedeelte hierna richting Samedan kon ik de opgelopen achterstand wel weer goed maken door te gaan sleuren aan kop van een groep die achterop was gekomen. Langs het vliegveld en door het moeras aandoende gedeelte kon ik een voorsprong nemen en bij de verzorgingspost in Bever kon ik vrij vooraan de groep weer verder. Op de steile klim vanuit Bever had ik even moeite om na de verzorgingspost op gang te komen maar eenmaal onderaan Alp Muntatsch durfde ik de turbo aan te zetten, hartslag rond het omslagpunt en gaan! Tot aan de sneeuwvelden voorbij de Alp kon  ik het tempo volhouden, maar net als vaker het geval is kost het omschakelen naar lopen mij te veel moeite en is lopen en klauteren met de fiets niet mijn specialiteit.

Voorbij het laatste sneeuwveld kwam ik eigenlijk direct weer in de flow en op de technische single-track en afdaling richting bergstation Marguns kon ik weer enkele terug inhalen. De klim naar 2600 meter die volgende was van het type diep ademhalen en niet nadenken. Na een steilere gedeelte waar ik een stukje moest lopen vlakte het gelukkig wat en restte ons nog een enkel sneeuwveld voordat we de afdaling aan mochten vatten. De afdaling over de Corviglia Flow Trail was genieten en door een snelle voorganger hier ook een PR gereden! Een goed lopende klim volgde al en alleen de afdaling richting Champfer, met onder andere de Fopettas Flow Trail, restte ons nog daarna 'uit te bollen' richting Silvaplana. Onderaan kwam ik samen te rijden met twee andere en op het laatste klimmetje van de dag kon ik hiervan wegrijden, alleen toen ik uit het bos kwam en het meer in zicht kwam zag ik heel veel vliegers boven het meer en de wind die sterk aanwezig was had ik natuurlijk tegen. Hierdoor verloor ik in de laatste 500 meter nog twee plaatsen.

Gefinished in 4:47:32 (+49:06), 16e in categorie Herren Fun 2

Stage 3: Silvaplana - Sils - Samedan - WM Flow Trail (65km, 2200hm)

Voordat de route richting St. Moritz zou gaan mochten we eerst nog een korte lus richting Sils afwerken. Al gauw begon de startklim van ongeveer 3 kilometer en door de drukte was het in het begin lastig om vrij baan te houden. De omgeving was in verhouding met rond St. Moritz al ruwer en afdaling die ons weer richting het meer zou leiden was zoals aangekondigd best lastig. Langs het meer terug richting Silvaplana werd hard gereden en daar had ik best moeite mee en ik probeerde het tempo te temperen. Na een korte steile klim zorgde een goed lopende klim ervoor dat we langs St. Moritz weer richting Samedan werden geleid wetende dat er er nog wel wat gaat komen. En dat kwam al eerder dan verwacht! Een steile recht-toe-recht-aan klim over een grasweide zorgde voor een niet zo aangename verrassing. Een korte afdaling bracht ons weer bij de klim Alp Muntatsch, tot aan de single-track ging het wel maar daarna was eigenlijk wel gedaan... de sneeuwvelden passeerde ik iets makkelijker maar de kracht voelde ik daar wel uit mijn benen vloeien.

Tot aan Lej Alv (zelfde klim als gisteren) was het harken geblazen en genieten van de omgeving was er niet meer bij. Gelukkig kende ik de klim en wist ik wanneer de ellende afgelopen zou zijn. Nu niet de Corviglia Flow Trail naar beneden maar de WM Flow Trail, door de vermoeidheid ging het niet mee zo soepeltjes als gewenst. Nog even Fopettas naar beneden en over de finish rollen, nou nee! Vlak voor de Fopettas Trail werden we naar rechts gestuurd, niet waar ik op zat de wachten maar niet erg aangezien ik dit pad ook enkele dagen hiervoor al had gereden. Een pad met een gemene klim en heel veel grote stenen maar ondanks een hardtail ging het hard, te hard wat bleek. Een technische passage met een bocht zorgde er bijna voor dat ik de finish niet zou kunnen bereiken. Al balancerend op het voorviel keek ik recht de afgrond in en ternauwernood kon ik dit op tijd corrigeren en mijn weg vervolgen, wel met een volle broek echter. De rest van de afdaling was technisch van dezelfde moeilijkheidsgraad en ik was blij om asfalt te zien en enkele seconden later ook de finish.

Gefinished in 4:42:33 (+52:54), 13e in categorie Herren Fun 2

Verdikt

De Engadin Bike Giro is een perfect georganiseerde meerdaagse in een fantastische en veeleisend decor. Een fantastische omgeving, een parcours waar je alle technische vaardigheden mag aanspreken, zware niets ontzienende klimmen, zowel technische als afdalingen met een hoge fun factor, een looppassage, snelle passages met pelotonvorming en natuurlijk de hoogte met verminderde hoeveelheid zuurstof in de lucht. Kortom: elk facet wat het mountainbiken mooi maakt was aanwezig!

De laatste dag was wel een van de meest veeleisende dagen op de fiets, zowel op technisch, fysiek en mentaal vlak, zeker met deze beperkte hoeveelheid kilometers en hoogtemeters!

Engadin Bike Giro in cijfers:

  • Uitslag algemeen (Herren Fun 2): 13e
  • Startnummer: 222
  • Aantal kilometers: 166
  • Aantal hoogtemeters: 4900
  • Totale rijtijd: 10:35:03 (+99:24)
  • Max. snelheid: 58km/u
  • Calorieverbruik: 7234
  • Hartslag: 180/192, 172/188 en 165/181
  • Sankt Moritz
  • Silvaplana
  • Afzien
  • Hoogte
  • 1800m
  • Zuurstof